Kasvua

Myynnin tuplaaminen puolessa vuodessa on kelpo tavoite kenelle tahansa myynnin parissa toimivalle. On aina hyvä muistaa, että hyviä tuloksia syntyy pääsääntöisesti kovien tavoitteiden avulla. Mistä on hyvä startup-yritys tehty? Hyvästä porukasta ammattilaisia, jotka tekevät erinomaisia tuotteita asiakkaiden tarpeita kuunnellen. Aloittaessani työt myynnistä vastuullisena Nemesol Oy:ssä vuosi sitten huomasin yrityksessä ja sen tuotteissa huikean potentiaalin. Tuotekehitystä oli tehty pitkään ja nyt tarvittiin vain myyntivolyymin kasvattamista.

Nemesolin tunnetuin tuote on Raksakamera, jonka avulla asiakkaat voivat seurata reaaliaikaisesti rakennusprojektien edistymistä.
Raksakameran lisäksi Nemesol Oy:n tuotevalikoimaan kuuluvat Enlapser, joka on kansainväliselle markkinalle suunnattu työmaan seurantapalvelu, Nemesol Labs, joka toteuttaa erilaisia IoT-projekteja, Timespace, joka on ajanhallintajärjestelmä sekä Nemesol consulting, joka tarjoaa konsultteja mm. vaativiin integraatioprojekteihin.

Ensimmäinen tehtäväni liittyi Raksakameran myynnin kasvattamiseen. Oma kokemukseni on, että myynnin vauhdittamiseen voidaan päästä nopeastikin, kun otetaan työpöydälle ensin myyntikanavat, löydettävyys ja tuotteistus.

Myyntikanavien osalta piti selvittää ja analysoida markkinatilanne. Nopean analyysin jälkeen oli selvää, että myynnin kasvattaminen edellyttäisi jälleenmyyntiverkoston rakentamista sekä suoramyynnin selkeyttämistä ja tehostamista. Jälleenmyyntiverkoston rakentamisessa ei aikailtu ja noin kahden kuukauden kuluttua päätöksestä myytiin ensimmäiset Raksakamerat jälleenmyyntiverkoston kautta. Suoramyyntiin saatiin uudenlaista potkua puhelinkampanjoiden, messujen ja tapahtumien avulla.

Nykyään kaikki potentiaaliset ostajat etsivät tietoa ensin netistä ja löydettävyys on myynnin elinehto. Sisällön merkitystä ei voi liikaa korostaa. Asiakas aloittaa ostomatkansa aina netistä ja vaikka kontaktointi olisi kuinka tehokasta on kauppaa vaikea saada aikaan ilman, että asiakas voi löytää kaikki oleelliset tiedot netistä. Näiden asioiden kuntoon laittaminen edellytti mm. nettisivujen uudistamista viime syksynä.

Tuotteistus lähtee asiakkaan tarpeesta. Isot kysymykset: Onko tuote kunnossa ja hinta oikea, vastaako laatu asiakkaiden vaatimuksia, onko toimitusketju kunnossa ja kohtaako kysyntä tarjonnan. Näihin kysymyksiin piti saada vastaukset nopealla aikataululla, jonka pohjalta teimme johtopäätökset ja tarvittavat muutokset.

Noin vuoden aikana tehty kova työ myyntikanavien, löydettävyyden sekä tuotteistuksen osalta on tuottanut hyvää tulosta. Raksakameran volyymit ovat nousseet 88% ja Raksakamera on vahvistanut markkinajohtajan asemaansa. Muiden maiden avaaminen alkaa tammikuussa 2017. Kasvunäkymät ovat erinomaiset ja tiedän että tällä tiimillä myynnin voi tuplata uudelleen tulevan puolen vuoden aikana.

Työskenteli Nemesol Oy:ssä
myyntijohtajana 2016-2017. Suvilla on vuosien
kokemus haastavista myynnin tehtävistä.